Sunday, September 18, 2011

شيزوفرينيا

لما تفضل تدور على نهاية مناسبة لحكايتك، ولما تلاقيها، تكتشف إنك ضيعت البداية والحكاية كلها، وأنت نفسك ضعت منك

تفتكر الاعتذار ف الحالة دي هيكون كفاية؟ أو على الأقل مناسب؟ طب تعتذر لمين وعن ايه؟

تعتذر للبنت اللي أنت بقالك كتير بتحلم بيها وزرعت جواها الحلم بيك، ووقت ما بقيت قادر على تحقيق الحلم ده ضيعته وضيعتها وضعت معاهم؟

ولا تعتذر لأي حد صدقك أو احترمك أو رسملك ف خياله صورة كبيرة قوي ف وقت ما أنت لا عارف تصدقك ولا عارف تحترمك ولا حتى عارف تشوف نفسك كبير؟

ولا الأولى من الاعتذار للناس إنك تقف قدام المراية وتعتذر لنفسك عن إنك ضيعتها وبهدلتها معاك، هو أصلا مين فينا اللي ضيع التا‎، أنا ولا نفسي؟‎ ‎ومين فينا اللي المفروض يعتذر للتاني، أنا ولا نفسي، ولا يمكن أنا ونفسي اتظلمنا بس لو إحنا اتظلمنا يبقى مين ظلمنا، الحلم اللي ماكنش على قدنا، ولا البنت اللي حبتنا حب مانستاهلوش، ولا الناس اللي كانوا بيحملونا فوق طاقتنا وبيستنوا مننا حاجة مانقدرش عليها يا ترى مين فنا ظالم ومين فنا مظلوم، مين فينا الصح ومين الغلط، مين فينا الكداب ومين اللي انضحك عليها ونفسي اتظلمنا بس لو إحنا اتظلمنا يبقى مين ظلمنا، الحلم اللي ماكنش على قدنا، ولا البنت اللي حبتنا حب مانستاهلوش، ولا الناس اللي كانوا بيحملونا فوق طاقتنا وبيستنوا مننا حاجة مانقدرش عليها يا ترى مين فنا ظالم ومين فنا مظلوم، مين فينا الصح ومين الغلط، مين فينا الكداب ومين اللي انضحك عليه

No comments:

Post a Comment