Friday, March 12, 2010

لسه بخاف

أيوه أنا لسه لحد الوقتي بخاف م الضلمه
و لسه بشوف البيت بالليل مليان عفاريت
لسه بسد وداني
و اداري عنيا ف حضن سريري
و لسه لحد الوقتي بشوف كوابيس

أيوه أنا لسه لحد الوقتي بخاف م الناس
بخاف من نظرة عينهم ليا
و أخاف من صوتهم
و أخاف لو حاول حد يقرب مني
أخاف من فعله، و أخاف من ردة فعلي
ولسه لحد الوقتي بلاقي خدودي تجيب ألوان

أيوه أنا لسه لحد الوقتي بخاف م الدنيا
و أخاف من نفسي
و أخاف من أي غريب عن عيني
أخاف م الجاي و م المجهول
و أخاف من بكره و أخاف من بعده
و هفضل طول أيامي أخاف

4 comments:

  1. دي انا ....
    ايوة ....
    اجبن جبانة ف عالم الجبناء

    بس للأسف ... لو جت على قد الحاجات دي .. لكن المشكلة ان في كمية حاجات تانية اكتر منها بترعب مش بتخوف

    و هفضل طول ايامي بخاف

    حلوة قوي يا احمد

    مش مشكلة تبقى لسة بتخاف
    بس المهم متبقاش لسة زعلان من الناس :D

    salma mostafa :))

    ReplyDelete
  2. ربنا يخليكي يا سلمى والله بجد دايماً بتحرجيني بذوقك والله
    شوفي
    أكيد في حاجات أكتر بكتير أنا شخصياً بخاف منها
    بس الفكرة هنا مش في مجرد الخوف
    الفكرة في الخوف اللي بيأثر على مناطق معينة جوايا
    الفقرة الأولى عايز أقول فيها إني بخاف من الكوابيس فعشان كده قررت أبطل أحلم

    الفقرة التانية فيها إني بخاف من الناس ومن رأيهم فيا فبقيت مش اجتماعي و مش بعرف أتعامل مع الناس بطريقة كويسة

    الفقرة التالتة هي الخوف من المستقبل و من المجهول فبقيت دايماً ماشي جنب الحيط و دايماً مش بغامر ولا باخد خطوات جريئة

    تقدري تقولي القصيدة دي إجابة عن السؤال اللي دايماً بسأله لنفسي، أنا ليه كده و مش كده
    :-D

    ReplyDelete
  3. انا فاهماك يااحمد
    و اللي قصدته برضه من اني بخاف نفس الفكرة

    انه في حاجات كتير بيبقى سهل اعملها و عارفة انها اقل بكتير من قدراتي و لمجرد اني خفت مش عملتها

    و مواقف كتير بسبب انك بتبقى خايف من الناس بتتصرف عكس اللي نفسك تعمله و اللي كان ف دماغك

    اكيد لو كان الخوف على قد الضلمة و لا العفاريت كان يبقى اهون بكتير

    هييجي يوم اكيد و ده هيتغير
    لأنه بالرغم من انه موجود فهو اقل من زمان و ان كان على قلته بقى بيدايق اكتر :(

    ReplyDelete
  4. الخوف
    هو احنا مش بنخاف من ايه
    احنا بنخاف من حاجات كتير
    الكوابيس مخيفة بس المخيف اكتر انك تكون عارف سببها
    وحاسس بيها

    الباقي بقى
    لمسني لدرجة اني ماعنديش تعليق

    :(((

    ReplyDelete